Jeśli z powodu pracy tymczasowo mieszkają Państwo w innym miejscu (podwójne gospodarstwo domowe), ponoszą Państwo dodatkowe koszty wyżywienia – np. ponieważ muszą Państwo sami zadbać o posiłki w porze obiadowej lub wieczornej.
Na te dodatkowe koszty mogą Państwo zryczałtować tzw. diety – jednak tylko przez pierwsze trzy miesiące od momentu zamieszkania w drugim miejscu.
To jest tzw. trzymiesięczny okres.
Przykład:
1 marca 2025 r. wynajmują Państwo drugie mieszkanie w Berlinie z powodu nowej pracy. Mogą Państwo ubiegać się o diety od 1 marca do 31 maja 2025 r.:
28 Euro dziennie za każdy pełny dzień nieobecności
14 Euro w dniu przyjazdu lub wyjazdu
Od 1 czerwca 2025 r. prawo do tych diet wygasa – chyba że okres rozpocznie się z określonych powodów ponownie.
Kiedy okres rozpoczyna się ponownie?
Trzymiesięczny okres rozpoczyna się na nowo, jeśli:
zmienią Państwo drugie mieszkanie (np. przeprowadzka w miejscu pracy), lub
przerwą Państwo pracę poza miejscem zamieszkania na co najmniej 4 tygodnie – np. z powodu:
urlopu
choroby
urlopu rodzicielskiego
przerw spowodowanych warunkami pracy
Podstawa prawna: § 9 ust. 4a zdanie 8 EStG, orzeczenie BFH: z dnia 28.02.2013, VI R 90/10
Ważne:
Okres obowiązuje dla każdego miejsca pracy lub drugiego mieszkania.
W przypadku kilku przerw może rozpocząć się ponownie.
Diety obowiązują maksymalnie trzy miesiące z rzędu, nawet przy dłuższej pracy.
Sichern Sie sich einfach die volle Steuererstattung, die Ihnen zusteht!
Nur SteuerGo bietet Ihnen:
Persönliche Steuertipps im Wert von 312 Euro (Durchschnitt)
Verständliche Eingabehilfen und Erklärungen
Import aus jeder beliebigen anderen Steuersoftware