Jak wycenia się prywatne pobranie rzeczowe?
Jeśli pobierają Państwo towary lub inne środki trwałe z firmy do celów prywatnych, muszą Państwo zasadniczo zastosować wartość cząstkową. W ten sposób prywatne pobranie jest uwzględniane jako zwiększenie zysku.
Wartość cząstkowa odpowiada w uproszczeniu wartości, jaką wycofany środek trwały ma dla firmy w momencie pobrania.
Jakie ryczałty obowiązują na żywność?
W niektórych branżach mogą Państwo rozliczać pobranie towarów spożywczych i napojów do użytku prywatnego według ryczałtów na pobranie towarów ustalonych przez administrację finansową. Dzięki temu nie trzeba rejestrować wszystkich pojedynczych pobrań.
Ryczałty obowiązują dla jednej osoby i na cały rok kalendarzowy. Dla 2025 roku obowiązują następujące zasady:
- Dla dzieci do ukończenia 2. roku życia nie stosuje się ryczałtu.
- Dla dzieci po ukończeniu 2. roku życia i do ukończenia 12. roku życia stosuje się połowę odpowiedniego ryczałtu.
Wysokość ryczałtu zależy od danej branży, na przykład piekarnia, masarnia, restauracja lub handel spożywczy.
Ważne: Ryczałty obowiązują tylko na żywność i napoje. Inne prywatne pobrania towarów, na przykład odzież, sprzęt elektroniczny lub wyroby tytoniowe, muszą być zasadniczo rejestrowane indywidualnie.
Co obowiązuje w przypadku podatku VAT?
Jeśli zakup pobranego przedmiotu lub jego części uprawniał do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego, prywatne pobranie może dodatkowo podlegać podatkowi VAT jako nieodpłatne świadczenie wartości.