W jaki sposób przeliczane jest wynagrodzenie w obcej walucie?
Jeśli otrzymują Państwo wynagrodzenie w obcej walucie, muszą je Państwo przeliczyć na euro na potrzeby zeznania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy za granicą pobrano podatki od wynagrodzenia i mają one zostać zaliczone na poczet Państwa niemieckiego zobowiązania podatkowego.
Zasady przeliczania:
Zasada wpływu i odpływu (§ 11 ust. 1 EStG): Przeliczenie następuje w momencie wpływu. Oznacza to, że wynagrodzenie jest przeliczane na euro, gdy tylko zostanie zaksięgowane na Państwa koncie (orzeczenie BFH z 3.12.2009, BStBl. 2010 II s. 698).
Kurs referencyjny euro Europejskiego Banku Centralnego (EBC): Przeliczenie odbywa się na podstawie kursu referencyjnego euro, który EBC publikuje co miesiąc. Kursy te odpowiadają kursom przeliczeniowym VAT, które również są ustalane co miesiąc przez Federalne Ministerstwo Finansów i publikowane w Federalnym Biuletynie Podatkowym.
Miesięczne przeliczanie: Wynagrodzenie musi być przeliczane według miesięcznego kursu referencyjnego EBC. Aktualne kursy przeliczeniowe można znaleźć na stronie internetowej Federalnego Ministerstwa Finansów (zob. BMF-Umrechnungskurse).
Ułatwienie: Przeliczanie roczne
Nie jest kwestionowane, jeśli wynagrodzenia w obcej walucie są przeliczane na podstawie rocznego kursu przeliczeniowego. Kurs ten jest obliczany na podstawie miesięcznie publikowanych kursów referencyjnych VAT, przy czym kurs jest zaokrąglany w dół do pełnych 50 centów (pismo BMF z 14.12.2014).
Szczególne zasady dla pracowników przygranicznych w Szwajcarii
Dla pracowników przygranicznych w Szwajcarii obowiązuje szczególna regulacja:
Muszą Państwo wpisać wynagrodzenie oraz podatek potrącony w Szwajcarii w "Anlage N-Gre" w frankach szwajcarskich. Urzędy skarbowe dokonują następnie automatycznego przeliczenia na rocznej podstawie.
Administracja podatkowa stosuje średni kurs za cały rok, który jest określony z góry.
Przeliczanie wynagrodzenia w obcej walucie odbywa się zazwyczaj według miesięcznych kursów referencyjnych euro EBC. Alternatywnie, dla ułatwienia, można zastosować roczny kurs przeliczeniowy. W przypadku pracowników przygranicznych w Szwajcarii urząd skarbowy dokonuje przeliczenia według ustalonego rocznego średniego kursu.
Sichern Sie sich einfach die volle Steuererstattung, die Ihnen zusteht!
Nur SteuerGo bietet Ihnen:
Persönliche Steuertipps im Wert von 312 Euro (Durchschnitt)
Verständliche Eingabehilfen und Erklärungen
Import aus jeder beliebigen anderen Steuersoftware