Cum sunt evaluate retragerile de active private?
Dacă scoateți mărfuri sau alte bunuri economice din întreprinderea dumneavoastră în scopuri private, trebuie, în principiu, să înregistrați această preluare la valoarea parțială. Astfel, preluarea în scop privat este luată în calcul ca factor care sporește profitul.
În termeni simplificați, valoarea parțială corespunde valorii pe care bunul scos din uz o are pentru întreprindere la momentul scoaterii .
Ce sume forfetare se aplică pentru alimente?
În anumite ramuri comerciale, puteți evalua retragerile de alimente și băuturi pentru consum privat folosind sumele forfetare pentru retrageri de bunuri stabilite de administrația financiară. Astfel, nu este necesar să înregistrați fiecare retragere individuală.
Sumele forfetare se aplică pentru fiecare persoană și pentru întregul an calendaristic. Pentru 2025 se aplică următoarele reguli:
- Pentru copiii până la vârsta de 2 ani împliniți nu se aplică nicio sumă forfetară.
- Pentru copiii după împlinirea vârstei de 2 ani și până la vârsta de 12 ani împliniți se aplică jumătate din suma forfetară respectivă.
Valoarea sumei forfetare depinde de ramura comercială respectivă, de exemplu brutărie, măcelărie, restaurant sau comerț cu alimente.
Important: Sumele forfetare se aplică doar pentru alimente și băuturi. Alte retrageri private de bunuri, de exemplu îmbrăcăminte, aparate electrice sau produse din tutun, trebuie înregistrate individual.
Ce se aplică pentru taxa pe valoarea adăugată?
Dacă achiziția bunului retras sau a componentelor acestuia a permis deducerea integrală sau parțială a TVA-ului, retragerea privată poate fi, de asemenea, supusă TVA-ului ca livrare gratuită.