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Sonstige unbeschränkt abziehbare Betriebsausgaben

 



Wie berechnet man den beruflichen Nutzungsanteil der Telekommunikationskosten?

Nutzen Sie Ihr Privattelefon auch für betriebliche bzw. berufliche Gespräche, sind die Kosten mit dem beruflichen Nutzungsanteil als Betriebsausgaben absetzbar.

Zur Ermittlung des beruflichen Nutzungsanteils haben Sie zwei Möglichkeiten:

1. Pauschalabrechnung

Ohne den betrieblichen bzw. beruflichen Anteil Ihrer Telekommunikationskosten umständlich nachweisen zu müssen, können Sie einen bestimmten Pauschalbetrag Ihrer Monatsrechnung als Betriebsausgaben geltend machen: Absetzbar sind 20% des monatlichen Rechnungsbetrages, höchstens 20 Euro monatlich.

Für diese Pauschalabrechnung gibt es zwei Verfahren:

  • Entweder Sie setzen die tatsächlichen Rechnungsbeträge für alle Monate des Jahres an. Dabei können allerdings geringere Beträge als 20 Euro in einigen Monaten nicht mit höheren Beträgen in anderen Monaten verrechnet werden. Nachteil ist, dass Sie dem Finanzamt sämtliche Rechnungen vorlegen müssen.
  • Oder Sie bilden aus den Rechnungsbeträgen für einen repräsentativen Zeitraum von drei aufeinander folgenden Monaten einen Durchschnittsbetrag und legen diesen für das ganze Jahr zugrunde. Diese Methode empfiehlt sich, wenn Ihre Telefonrechnungen in einem Dreimonatszeitraum wesentlich höher sind als in anderen Monaten.

2. Einzelnachweis

Falls Ihre betrieblich bedingten Telefonkosten die Pauschale von 20% übersteigen, ist der Einzelnachweis sinnvoll. Hierzu müssen Sie den Anteil der beruflich veranlassten Aufwendungen für einen repräsentativen Zeitraum von drei Monaten im Einzelnen nachweisen und können diesen beruflichen Anteil dann für das ganze Jahr zugrunde legen. Das Finanzamt verlangt diesen Nachweis jedes Jahr aufs Neue.

  • Bei dem Dreimonats-Zeitraum muss es sich um aufeinander folgende Monate handeln. Gewiss werden Sie die Monate auswählen, in denen Sie besonders viele berufliche Gespräche führen. Zum Nachweis der Gesamtkosten müssen Sie dem Finanzamt alle Rechnungen des Jahres vorlegen.
  • Den beruflichen Anteil ermitteln Sie wie folgt: Addieren Sie einerseits die Verbindungsentgelte für die beruflichen Gespräche und Surfstunden in dem Dreimonats-Zeitraum und andererseits die gesamten Verbindungsentgelte in den drei Monaten. Setzen Sie beide Beträge ins Verhältnis zueinander. Das Ergebnis ist der berufliche Anteil.
  • Bewahren Sie also die Einzelgesprächsnachweise Ihrer Telefongesellschaft auf markieren Sie sich die beruflichen Gespräche. Sie sollten sich auch den Namen des Gesprächspartners und den Grund des Anrufs vermerken, um dem Finanzamt ggf. die berufliche Veranlassung des Gesprächs nachweisen zu können. Dasselbe gilt auch für beruflich veranlasste Internetkosten.
SteuerGo

Anschaffungskosten für Telefoneinrichtung, Anrufbeantworter, Faxgerät bis 800 Euro netto können im Jahr der Anschaffung in voller Höhe abgeschrieben werden.

Wie berechnet man den beruflichen Nutzungsanteil der Telekommunikationskosten?



Was fällt unter die Übernachtungskosten?

Für Übernachtungen während einer Geschäftsreise können Sie in Deutschland nur die nachgewiesenen tatsächlichen Kosten absetzen. Falls Sie Ihre Übernachtungskosten gegen Nachweis absetzen und im Übernachtungspreis die Kosten des Frühstücks enthalten sind, wird der Gesamtpreis pauschal um 20% - in Deutschland also um 5,60 Euro - für das Frühstück gekürzt (R 9.7 Abs. 1 LStR).

Übernachtung ohne Belege

Haben Sie für eine Übernachtung keine Belege, sollten Sie Folgendes wissen: Wenn feststeht, dass Übernachtungskosten dem Grunde nach entstanden sind, dürfen sie der Höhe nach geschätzt werden (H 9.7 LStR; BFH-Urteil vom 12.9.2001, BStBl. 2001 II S. 775). Als Schätzbetrag sollten Sie den Betrag ansetzen, den der Arbeitgeber steuerfrei erstatten darf - und das sind 20 Euro je Übernachtung.

Bei Übernachtungen im Ausland sind seit 2008 ebenfalls nur die tatsächlichen Kosten als Betriebsausgaben absetzbar - nicht mehr wahlweise auch die länderspezifischen Übernachtungspauschbeträge. Falls Sie Ihre Übernachtungskosten gegen Nachweis absetzen und im Übernachtungspreis die Kosten des Frühstücks enthalten sind, wird der Gesamtpreis im Ausland pauschal um 20% des länderspezifischen Verpflegungspauschbetrages für das Frühstück gekürzt.

Übernachtungen im Ausland

Bei Übernachtungen im Ausland ist in den meisten Fällen das Frühstück nicht im Rechnungspreis enthalten. In diesem Fall hält das Bundesfinanzministerium "einen handschriftlichen Vermerk des Dienstreisenden auf der Hotelrechnung für ausreichend, dass in den Übernachtungskosten kein Frühstück enthalten ist" (BMF-Schreiben vom 5.1.2001, DStR 2001 S. 621).

Was fällt unter die Übernachtungskosten?



Was fällt unter die Reisenebenkosten?

Zu den abzugsfähigen Reisekosten gehören des Weiteren auch die sonstigen kleineren und größeren Ausgaben, die bei einer Auswärtstätigkeit anfallen. Diese Aufwendungen sind in nachgewiesener Höhe absetzbar. Falls ein Nachweis nicht möglich ist, können Sie die Ausgaben auch glaubhaft machen und der Höhe nach schätzen.

Als Reisenebenkosten kommen beispielsweise in Betracht:

  • Fahrtkosten am Zielort, z. B. für Taxi, Mietwagen, Straßenbahn, U- oder S-Bahn (Fahrkarte, Fahrkarten, Ticket, Bahnticket),
  • Autobahngebühren (z. B. in Frankreich),
  • Fährkosten (Autofähre Meersburg-Konstanz),
  • Parkgebühren,
  • Auslagen für Telefonate und beruflichen Schriftverkehr mit dem Arbeitgeber oder mit Geschäftspartnern,
  • Aufwendungen infolge eines Verkehrsunfalls,
  • Eintrittsgelder für berufliche Veranstaltungen,
Eigenbelege helfen weiter!

Für so manche Nebenkosten werden Sie keine Belege bekommen haben oder diese nicht aufbewahrt haben (z.B. für Trinkgelder, Gepäckaufbewahrung, berufliche Telefonate, Verlust, Diebstahl).

In diesem Fall hilft zur Glaubhaftmachung ein Eigenbeleg: Notieren Sie auf einem Blatt die Art und die Höhe der Ausgaben, den Ort und das Datum und bestätigen Sie die Angaben mit Ihrer Unterschrift.

Was fällt unter die Reisenebenkosten?

Field help

Telecommunications costs

Enter your expenses for telephone, Internet and so on.

If you also use your private telephone for business or professional calls, the costs can be deducted as business expenses with the professional use portion. The same applies to the use of a private Internet connection for business purposes. Either you enter the total costs here as business expenses and then you have to add the private portion to the business income as a usage fee, or you can enter only the business costs here in the first place and then save the private portion as a usage fee.

To determine the business use portion, you have two options:

  • Flat-rate accounting or
  • Itemisation
Accommodation and travel expenses

Specify your accommodation costs and additional travel expenses for business trips.

Accommodation costs

Only the proven actual costs of overnight stays can be deducted for business trips in Germany. If the accommodation costs deducted (for which you have proof) include the cost of breakfast, the total price will be reduced by 20% - in Germany by 5,60 Euro - for breakfast.

Only the actual costs of overnight stays abroad can be deducted as business expenses - the country-specific overnight flat rates no longer apply. If the accommodation costs deducted (for which you have proof) include the cost of breakfast, the total price abroad will be reduced by 20% of the country-specific meal flat rate for breakfast.

Additional travel expenses

Deductible travel expenses also include other minor and major expenses incurred in connection with off-site work. These expenses are deductible to the amount proven. If you cannot provide proof, you can also make a credible case for the expenses and estimate the amount.

For example, additional travel expenses could be:

  • Travel expenses at the place of destination, for example, for taxi, rental car, tram, underground or suburban train,
  • Motorway tolls (e.g. in France),
  • Ferry costs (car ferry Meersburg-Konstanz)
  • Parking fees,
  • Expenses for phone calls and professional correspondence with the employer or with business partners,
  • Expenses arising from a traffic accident,
  • Entrance fees for business events.
Legal and tax advice, accounting

Specify here the expenses for legal and tax advice and accounting.

These could be costs for:

  • A lawyer,
  • An accountant
  • An accounting office or
  • A payroll office.

The cost of SteuerGo is also deductible as a business expense.

Training expenses

Enter here the expenses for further training and professional literature.

Expenditure on training within the framework of business activities includes, for example:

  • Travel costs by public transport and the own vehicle to the event
  • Accommodation costs
  • Meal costs
  • Course and seminar fees
Rental / leasing of movable assets (excluding cars)

Enter the expenses for rent / lease of movable assets (excluding motor vehicles).

With the exception of expenses for leasing instalments for motor vehicles, you can enter all rents and leasing expenses for movable assets here.

Please enter the leasing expenses for motor vehicles on the page "Vehicle costs and other travel expenses".

Contributions, fees, charges and insurance

Enter here the expenses for contributions, fees, levies and insurance (excluding those for buildings and motor vehicles).


Note:



  • Please enter the contributions, fees, levies and insurance for buildings under other expenses for land used for business purposes.

  • Please record the contributions, fees, charges and insurance for motor vehicles under motor vehicle expenses.

Advertising costs (for example, advertisements, commercials, posters)

Specify here the expenses for advertising costs.

This includes among others

  • Expenses for advertisements
  • Expenses for commercials
  • Expenses for posters
Debt interest on fixed assets

Enter the expense on debt interest of fixed assets.

Debt interest for the financing of fixed assets shall always be deductible and entered in full as business expenses. Insofar as such interest relates to the home office, it must be omitted here and entered on the "Restricted deductibility of business expenses" page.

VAT paid on goods/services

Specify the VAT amounts included in incoming invoices. They are also deductible as input tax on business expenses at the time of their payment.

VAT paid and, if applicable, invoiced to the tax office

Enter all VAT payments that you made to the tax office in the course of the year. These are primarily the advance payments from the advance returns for tax on sales/purchases, the final payment based on the annual return for tax on sales/purchases for the previous year, and any subsequent payments for previous years. The decisive factor in each case is the difference paid between VAT and input tax.

If the tax office has offset the VAT owed against a credit, enter the VAT offset.

If you have several companies, you must distribute payments made uniformly among the different companies.

Other debt interests

Enter here the expenses for other debt interests.

Debt interest can only be deducted in full as business expenses as long as you do not withdraw more from your company than the profit and the deposits transferred to the company.

However, if the withdrawals are higher than the sum of profit and deposits (so-called over withdrawals), the debt interest attributable to them cannot be deducted without further ado:

  • If the remaining debt interest is less than 2.050 Euro, you can deduct the debt interest in full for reasons of simplification without having to examine the question of the transfer.
  • If the remaining debt interest is more than 2.050 Euro, you must divide the debt interest into a deductible and a non-deductible amount. The non-deductible amount is simply determined with 6% of the withdrawal and added to the profit. If withdrawals have already taken place in previous fiscal years, they are included in the assessment basis. If the profit and deposits have not been withdrawn in full in previous years, these withdrawals reduce the basis of assessment. However, the amount added to the profit is limited to a maximum amount, i.e. to the total debt interest incurred in the financial year minus the debt interest attributable to fixed assets and reduced by 2.050 Euro.
Übrige Betriebsausgaben / zurückgezahlte Corona-Zuschüsse

Tragen Sie hier Ihre sonstigen unbeschränkt abziehbaren Betriebsausgaben ein. In Betracht kommen beispielsweise folgende Aufwendungen:

  • Typische Berufskleidung,
  • Gezahlte Provisionen,
  • Beiträge an Berufsverbände,
  • Nachforderungszinsen auf betriebliche Steuern,
  • Beiträge für betriebliche Versicherungen,
  • Beiträge zur Berufshaftpflichtversicherung,
  • Unfallkosten,
  • Umzugskosten,
  • Schadensersatzzahlungen an Dritte aus betrieblichen Gründen.
Sum of fully deductible business expenses

The sum of the unrestricted deductible business expenses is transferred to the overview page "Business Expenses" to determine the sum of the business expenses.

Maintenance expenses (e.g. servicing, maintenance, repair)

Enter here the maintenance expenses (for example, servicing, maintenance, repair).

Note: Special maintenance expenses for buildings or motor vehicles should not be indicated here. You should enter maintenance expenses for buildings in the section "Occupancy costs and other property expenses", expenses for company vehicles in the section "Vehicle costs and other travel expenses".

Current data-processing costs (e.g. consulting, maintenance, repair)

Indicate here the current data-processing costs.

These include

  • Tax consultancy fees
  • Software costs
  • Hardware costs
  • Security costs
  • Expenses for technical support
  • Maintenance costs for hardware and software
  • Leasing costs
Work-related items (e.g. office supplies, postage, specialist literature)

Enter here the costs for work-related items.

This includes among others:

  • Typical work clothing
  • Computers and programmes
  • Professional literature
  • Desk and office chair
  • Filing cabinet
  • Briefcase
  • Photocopier
  • Calculator
  • Tools
  • Phone, fax, mobile phone costs
  • Office supplies (stationery, pens, paper, files)
Costs for waste removal and disposal

Indicate here the costs for garbage removal and disposal.

This includes among others:

  • Packaging material
  • Construction waste disposal
  • Disposal of insulation material
  • Disposal of garden waste
  • Disposal of chemical waste
Packaging and transport costs

Enter here the costs for packaging and transport.

This includes among others:

  • Expenses for packaging material
  • Expenses for postage
  • Expenses for logistics service providers
  • Expenses for transport companies
Corona aid and benefits paid back

Enter the amounts that you have repaid as Corona aid, interim benefits or similar supplementary payments.

These repayments are considered business expenses and reduce your profit.

Background: Corona aid and supplementary payments are generally considered taxable business income, as no tax exemption is provided for them. Accordingly, supplementary payments received increase your profit, while repayments reduce your profit.

Other business expenses

Specify here other fully deductible business expenses that do not fit into the categories requested separately.

These include, in particular, exceptional or rare costs, such as:

  • Other consultancy costs: Deductible if incurred for business purposes.
  • Business-related losses: Deductible if not covered by insurance.
  • Interest for late payment and reminder fees: Deductible as directly related to business operations.
  • Costs for extraordinary repairs: Deductible if there is no private connection.
  • Specific business services: Deductible if clearly related to business.
  • Expenses for environmental measures: Deductible as business-related costs.
  • Restructuring or debt settlement costs: Deductible, provided that no specific restrictions apply.
  • Other rare business expenses: Deductible if incurred for business reasons and in compliance with the law.