The entire world of tax knowledge

SteuerGo FAQs

 


AI power for your tax:

With IntelliScan KI beta
for effortless refund!

No more tax stress!
Learn how to use IntelliScan to complete your tax return faster and more efficiently. Simply upload your documents – our AI recognises and processes all the important information for you.

 

Als Nachweis reichen Sie bitte die Bescheinigung(en) des ausführenden Fachunternehmens nach § 21 Energieeinsparverordnung (EnEV) ein.

 

Dieser Text bezieht sich auf die Steuererklärung 2020. Die Version die für die Steuererklärung 2024 finden Sie unter:
(2024): Aufwendungen



Welche Maßnahmen zur ener­ge­ti­schen Ge­bäu­des­a­nie­run­g werden steu­er­li­che gefördert?

Das Klimaschutzprogramm sorgt mit ausgeweiteten Förderprogrammen dafür, dass möglichst viele Eigentümer/innen bei Bedarf zeitnah in die Modernisierung ihrer Wohnungen investieren können. Im Rahmen des Klimaschutzprogramms werden die folgenden Maßnahmen zur energetischen Gebäudesanierung gefördert:

  • Wärmedämmung von Wänden
  • Wärmedämmung von Dachflächen
  • Wärmedämmung von Geschossdecken
  • Erneuerung von Fenstern oder Außentüren
  • Erneuerung oder Einbau einer Lüftungsanlage
  • Erneuerung der Heizungsanlage
  • Einbau von digitalen Systemen zur energetischen Betriebs- und Verbrauchsoptimierung
  • Optimierung bestehender Heizungsanlagen.

Darüber hinaus wird die energetische Baubegleitung und Fachplanung steuerlich gefördert.

Für diese Maßnahmen gelten technische Mindestanforderungen, die für eine Förderung erfüllt sein müssen. Aus diesem Grund kann die Steuerermäßigung nach § 35c nur in Anspruch genommen werden, wenn eine entsprechende Bescheinigung zusammen mit der Steuererklärung eingereicht wird. Die Bescheinigung kann von einem Fachunternehmen oder einem Energieberater (eine Person mit Ausstellungsberechtigung nach § 21 Energieeinsparverordnung) bestätigt werden.

(2020): Welche Maßnahmen zur ener­ge­ti­schen Ge­bäu­des­a­nie­run­g werden steu­er­li­che gefördert?



Wie hoch ist die Förderung für eine energetische Gebäudesanierung?

Die Förderung kann für mehrere Einzelmaßnahmen in Anspruch genommen werden, die zeitlich unabhängig voneinander erfolgen können.

Bei Einzelmaßnahmen zur energetischen Gebäudesanierung sind 20 % der Aufwendungen (max. 40.000 Euro pro Wohnobjekt).

Die Förderung verteilt sich auf drei Jahre. Im Kalenderjahr des Abschlusses der energetischen Maßnahme und im nächsten Kalenderjahr können jeweils 7 % der Aufwendungen (max. 14.000 Euro jährlich), im dritten Jahr noech einmal 6 % der Aufwendungen (max. 12.000 Euro) von der Steuerschuld abgezogen werden.

Bei der energetischen Baubegleitung und Fachplanung sind abweichend davon 50 % der anfallenden Kosten abzugsfähig. Fachlich qualifizierte Energieberater für die Planung und Baubegleitung energetischer Sanierungsvorhaben finden Sie deutschlandweit u.a. unter www.energie-effizienz-experten.de.

Die Förderung kann von einer Vielzahl von Wohneigentümern in Anspruch genommen werden. Die steuerliche Förderung trat zum 1.1.2020 in Kraft und kann deshalb bereits mit der Einkommensteuerklärung für 2020 im Jahr 2021 geltend gemacht werden. Der Abzug erfolgt direkt von der individuellen Steuerschuld. 

(2020): Wie hoch ist die Förderung für eine energetische Gebäudesanierung?



Welche Voraussetzungen müssen erfüllt sein, damit die Steuerermäßigun in Anspruch genommen werden kann.

Von der steuerlichen Förderung für energetische Maßnahmen nach § 35c EStG können Sie profitieren, wenn das Objekt zu eigenen Wohnzwecken selbstgenutzt wird oder unentgeltlich an andere Personen überlassen wird.

Um die steuerliche Förderung zu erhalten, müssen zudem folgende Voraussetzungen erfüllt sein:

  • Das Objekt muss ich im Inland oder in der EU / EWR befinden.
  • Bei Beginn der Maßnahme muss die Wohnung bzw. das Wohngebäude mindestens 10 Jahre alt sein.
  • Es muss eine Bescheinigung nach § 21 Energieeinsparverordnung von einem Fachunternehmen oder Energieberater vorliegen.

Die Ausstellung der Bescheinigung erfolgt grundsätzlich für den oder die Eigentümer des Wohngebäudes / der Wohnung. Zudem müssen Sie eine Rechnung erhalten haben, die die förderungsfähigen
energetischen Maßnahmen, die Arbeitsleistung des Fachunternehmens und die Adresse des begünstigten Objekts ausweist.

Die Steuerermäßigung ist davon abhängig, dass die Zahlung auf das Konto des Erbringers der Leistung erfolgt ist. Für Barzahlungen, Baranzahlungen oder Barteilzahlungen und Barschecks wird keine Steuerermäßigung gewährt.

(2020): Welche Voraussetzungen müssen erfüllt sein, damit die Steuerermäßigun in Anspruch genommen werden kann.



Welche Unternehmen können eine Fachbescheinigung austellen?

Zur Ausstellung der Fachbescheinigung sind Handwerksbetriebe berechtigt, die im Bereich der Gebäudesanierung tätig sind. Im Einzelnen sind dies Betriebe in den nachfolgenden Tätigkeitsbereichen  (zulassungspflichtige Handwerke gemäß § 1 Handwerksordnung):

  • Mauer- und Betonbauarbeiten
  • Stukkateurarbeiten
  • Maler- und Lackierungsarbeiten
  • Zimmerer-, Tischler- und Schreinerarbeiten
  • Wärme-, Kälte- und Steinbildhauarbeiten
  • BrunnenbauarbeitenDachdeckerarbeiten
  • Sanitär- und Klempnerarbeiten
  • Glasarbeiten
  • Heizungsbau- und -installation
  • Kälteanlagenbau
  • Elektrotechnik- und -installation
  • Metallbau.

Die durchgeführte Sanierungsmaßnahme muss dabei zum Gewerk des ausführenden Unternehmens zählen.

Daneben kann die Bescheinigung des Fachunternehmens auch durch einen Energieberater (eine Person mit der Berechtigung zur Ausstellung von Energieausweisen nach § 21 Energieeinsparverordnung) ausgestellt werden. Der Energieberater muss durch den ausführenden Fachbetrieb oder den Bauherrn selbst mit der planerischen Begleitung oder Beaufsichtigung der Sanierungsmaßnahme beauftragt worden sein.

Auch in diesem Fall muss es sich bei dem die energetische Sanierung ausführenden Fachbetrieb um einen Meisterbetrieb bzw. einen Betrieb mit einem Inhaber vergleichbarer Qualifikation aus den oben aufgelisteten Tätigkeitsbereichen handeln.

Die Ausstellung der Bescheinigung erfolgt grundsätzlich für den oder die Eigentümer des Wohngebäudes bzw. der Wohnung.

(2020): Welche Unternehmen können eine Fachbescheinigung austellen?



Welche Alternativen gibt es zur steuerlichen Förderung?

Alternativ zur steuerlichen Förderung können öffentliche Gebäudeförderprogramme genutzt werden, dazu zählen u.a. zinsverbilligte Darlehen oder steuerfreie Zuschüsse (z. B. KfW-Bank, BAFA, landeseigener Förderbanken oder Gemeinden).

Wenn Sie eines dieser Förderprogramme in Anspruch nehmen, ist allerdings eine gleichzeitige steuerliche Förderung derselben energetischen Sanierungsmaßnahme nicht möglich.

Unschädlich ist, wenn Sie ausschließlich für eine Energieberatung Zuschüsse erhalten haben. In diesem Fall kann für die Kosten der Energieberatung keine Steuerermäßigung mehr beansprucht werden. Für die aufgrund der Energieberatung durchgeführten energetischen Maßnahmen, für die keine öffentlichen Förderungen in Anspruch genommen wurden, kann die Steuerermäßigung aber beantragt werden.

(2020): Welche Alternativen gibt es zur steuerlichen Förderung?



Was gilt für Wohnungseigentümergemeinschaften?

Werden energetische Maßnahmen an einem aus mehreren selbstgenutzten Eigentumswohnungen bestehenden Gebäude durchgeführt, ist grundsätzlich für jede einzelne Eigentumswohnung eine Bescheinigung auszustellen. Es wird nicht beanstandet, dass das ausführende Fachunternehmen aus Vereinfachungsgründen eine Gesamtbescheinigung ausstellt, wenn es sich entweder um das Gesamtgebäude betreffende Sanierungsaufwendungen handelt oder die auf das Sondereigentum einzelner Wohnungen entfallenden Aufwendungen den einzelnen Wohnungen klar und eindeutig zugeordnet werden können.

Hat die Wohnungseigentümergemeinschaft zur Wahrnehmung ihrer Aufgaben und Interessen einen Verwalter bestellt, ist dieser als Auftraggeber zu adressieren. Es reicht in diesen Fällen aus, wenn der Verwalter die anteiligen auf das Miteigentum entfallenden Aufwendungen nach dem Verhältnis des Miteigentumsanteils aufteilt und dem einzelnen Wohnungseigentümer mitteilt.

Dazu erstellt der Verwalter eine der Anzahl der Berechtigten entsprechende Anzahl von Abschriften der Bescheinigung des Fachunternehmens, auf welcher er die Höhe der anteilig auf den jeweiligen Berechtigten entfallenden Aufwendungen am Gesamtgebäude für den jeweiligen Berechtigten vermerkt und die auf das Sondereigentum einzelner Wohnungen entfallenden Aufwendungen den konkreten Wohnungseigentümern zuweist.

(2020): Was gilt für Wohnungseigentümergemeinschaften?

Field help

Start of the measure

Enter here the start date of the energy measure.

The following applies to the start date of the energy-efficiency measure:

  • for measures for which a building permit is required, the date on which the application for a building permit was submitted is considered,
  • for measures that do not require a building permit and for which construction documents must be submitted, the date on which the construction documents were submitted is considered,
  • for other measures that do not require a permit or notification, the actual start date of construction work on site is considered.
Issue of a statement

The expenses for issuing a technical certificate can also be claimed for tax purposes.

The statement of the energy measure can be confirmed by a specialist company or an energy consultant (a person authorised to issue statements in accordance with § 21 of the Energy Saving Ordinance).

Executive specialist company

Enter the name of the specialist company that carried out the energy measure.

The specialist company or an energy consultant issues the certificate, which you must submit to your tax office.

Specialist firms that are working in the field of building renovation are entitled to issue the technical certificate. In addition, the certificate can also be issued by an energy advisor (a person authorised to issue energy performance certificates in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance).

The certificate is always issued to the owner(s) of the residential building or flat.

Flat owners' associations: If energy measures are carried out on a building consisting of several owner-occupied flats, a separate certificate must be issued for each individual flat.

End of the measure

Enter here the end of the energy measure.

The tax reduction can only be claimed when the energy-saving measure has been completed and you have a corresponding technical certificate from a specialist company or energy consultant.

If the energy efficiency measure is only completed in the year 2021, the expenses can be claimed for tax purposes only in the next year.

Thermal insulation of walls

In the case of thermal insulation of walls, the first-time installation or the renewal of exterior building parts of existing buildings are eligible for tax incentives. This includes, among other things

  • insulation of exterior walls,
  • сore insulation for double-shell brickwork,
  • insulation of exterior walls of monuments and buildings worthy of preservation,
  • interior insulation of half-timbered exterior walls and renovation of infill walls,
  • insulation of wall surfaces against unheated rooms,
  • insulation of wall surfaces against the ground./li>

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Thermal insulation of roof surfaces

In the case of thermal insulation of roof surfaces, the first-time installation or renewal of exterior components of existing buildings is eligible for tax incentives. This includes, among other things, the insulation of

  • Pitched roofs and the related valley beams,
  • Roof surfaces of dormers,
  • dormer cheeks,
  • Flat roofs.

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Thermal insulation of ceilings

In the case of the thermal insulation of top floor ceilings, the first-time installation, replacement or renewal of exterior building components of existing buildings are eligible for tax incentives. This includes, among other things, the insulation of the

  • insulation of the top floor ceilings to undeveloped attics,
  • basement ceilings,
  • ceilings to unheated rooms,
  • floor ceilings downwards against outside air,
  • floor surfaces against the ground.

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Renewal of windows / external doors

As part of the windows and / or external doors renovation, the first-time installation of external doors, windows and French doors, including external sun protection devices, is eligible for tax incentives.

Renewal and replacement are eligible, provided that the minimum requirements for energy efficiency are met. This applies to the following areas:

  • windows, balcony and patio doors with multi-pane insulating glazing
  • low-barrier or burglar-resistant windows, balcony- and terrace doors
  • strengthening of windows and box-type windows as well as windows with special glazing
  • roof windows
  • replacement of windows on historical buildings or buildings worthy of preservation
  • strengthening of windows on historical buildings or buildings worthy of preservation
  • external doors of heated rooms

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Renewal or installation of a ventilation system

The renewal or installation of a ventilation system is eligible for tax incentives. The following systems are eligible:

  • demand-controlled central exhaust air systems,
  • central, decentralised or room-by-room systems with heat exchangers
  • compact units for energy-efficient buildings
  • compact units with air-to-air/water heat pump

The ventilation systems must comply with the requirements of the Ecodesign Directive on the Ecodesign of Domestic Ventilation Systems applicable at the time of installation.

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Renewal of the heating system

Renewal of the following heating systems is eligible for tax incentives:

  • solar collector systems
  • biomass systems
  • heat pumps
  • gas condensing technology ("Renewable Ready")
  • hybrid systems
  • fuel cells
  • mini combined heat and power (CHP) (combined heat and power plants)
  • connection to a heating network

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Digital systems for energy optimisation

The implementation of measures for operational optimisation through electronically controlled systems with the aim of improving energy efficiency is eligible for tax incentives.

The following list shows typical eligible measures for optimising energy operation and consumption:

  • smart metres, measurement, control and regulation technology,
  • system technology for data exchange,
  • switching technology, door and drive systems,
  • energy management systems, regulation,
  • necessary electrical work for the implementation of the measure.

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Optimisation of existing heating systems

The optimisation of existing heating systems is only eligible for tax incentives if they are more than two years old.

Among other things, the following measures are eligible:

  • the inventory and, if necessary, the analysis of the actual state,
  • the implementation of hydraulic adjustment and
  • the implementation of all necessary measures to improve energy efficiency on the entire heating system

As a rule, the eligible expenses can be taken from the statement of the specialist company.

As proof, please submit the statement(s) from the specialist company carrying out the work in accordance with sect. 21 of the Energy Saving Ordinance (EnEV).

The tax reduction cannot be claimed if the expenses have already been taken into account as business expenses, income-related expenses (e.g. in the case of double household maintenance), special expenses or exceptional costs.

Was the planning / supervision carried out by an energy consultant?
Costs for the energy consultant

Enter the expenses that you incurred because an energy consultant was commissioned with the planning or supervision of the energy measure.

The expenses for energy consultants who are approved by the Federal Office of Economics and Export Control (BAFA) as professionally qualified for the incentive programme "Energy Consulting for Residential Buildings" and the expenses for energy efficiency experts who are listed for the KfW incentive programme "Energy-efficient Construction and Refurbishment - Residential Buildings" (KfW programmes no. 151 / 152 / 153 and 430) will be taken into account.

Has a gas condensing boiler been installed?
Expenses
Is there evidence of hybridisation?
Is the proof of hybridisation submitted?

When installing a gas condensing boiler that is prepared for the integration of renewable energies, a tax reduction can only be taken into account once proof of hybridisation has been provided.

Proof of the implementation of hybridisation must be provided in accordance with the requirements of annex 6.4 of the Energetic Renovation Measures Ordinance.

Can you claim a deduction for the expenses as an extraordinary burden?
Exceptional costs included in the expenses for energy-efficiency measures
Exceptional costs included in the expenses for the energy consultant

Please enter your own expenses resulting from natural disasters (e.g. earthquakes, floods, storms, hail, etc.) as well as expenses due to care costs that can be taken into account as exceptional costs here.

These amounts may then not be additionally claimed in the exceptional costs section.

The tax office will then take these amounts into account accordingly.